Accu’s

Een accu is een verhaal apart. Tegenwoordig is er veel om te doen. Heel veel apparaten werken tegenwoordig op stroom. Met name in het transport wordt veel geïnnoveerd met accu’s. Daardoor zijn er de laatste tijd veel soorten en kwaliteiten accu’s bij gekomen.

Soorten accu’s

Accu in bagagedrager

Lood: Een zware accu, veelal toegepast in scootmobielen en andere grotere apparaten. Ook in de eerste ebikes werden deze gebruikt. Tegenwoordig niet meer denkbaar met de eisen die we nu  aan een accu stellen.

NiMh: Nickelmetaal Hydride. Een type die nog wel wordt gebruikt in ebikes. Voordeel is dat ze niet kritisch zijn met spanning, waardoor de accu niet erg snel kapot gaat. Nadeel is, dat ze ten opzichte van de lithium accu wat zwaarder zijn.

Lithium Ion: De meest gebruikte accu tegenwoordig, in vele soorten gefabriceerd. Deze accu is licht in gewicht en heeft veel energie waardoor je met een kleine accu een groot bereik hebt.

Ons laadadvies,

Wij adviseren om uw accu zo goed mogelijk te gebruiken. Ga pas laden als het nodig is. Uw accumeter geeft aan wanneer de accu leeg begint te raken. Raak vertrouwd met uw fiets en laad hem op wanneer de meter aangeeft dat er niet veel stroom meer is. Het kan geen kwaad om hem op te laden als de accu bijvoorbeeld nog half vol is, maar ons advies is om hem toch eens in de 10 ladingen helemaal leeg te rijden. Dit komt de capaciteit en levensduur ten goede. Dit advies geldt voor met name loodaccu’s, maar ook voor NiMh en lithium.

Er zijn fietsen die wel continu aan de lader moeten. Dat zijn de fietsen uitgerust met het ION systeem van Accel. Dit zit op bepaalde modellen van Sparta, Batavus en Koga. Er worden vaak verhalen verteld door mensen die zo’n fiets hebben, dat ook uw fiets altijd aan de stroom moet. Als u geen fiets heeft met de ION techniek is dat niet nodig en zelfs schadelijk soms.

Er is nog veel meer te vertellen over accu’s en gebruik. Wilt u meer weten, kunt u natuurlijk ook contact opnemen.