Kliffen Classic Zundapp.

Bent u in het bezit van een klassieke Zundapp bromfiets en wilt u daar een reparatie of onderhoud aan laten uitvoeren? Dan bent u bij ons aan het goede adres.

Mijn voorliefde voor dit merk heeft er toe geleid dat ik dit heb opgepakt om deze kwalitatief hoogwaardige brommers door te kunnen laten rijden. Er worden veel onderdelen opnieuw gemaakt en vaak ook veel beter dan vroeger. Vooral de krukassen waren vroeger vaak defect als je de Zundapp flink opvoerde. Nu met een goede krukas kan je gewoon probleemloos wat meer vermogen uit je brommer halen zonder dat de boel stuk gaat.

Er wordt veel gesleuteld en vaak niet gehinderd door enig kennis van zaken. Dat kan leiden tot een hoop ergernis, terwijl eenmaal goed onderhouden zo’n brommer gewoon dagelijks gebruikt kan worden.

Het merk aan de muur.

Een zeldzaam klauwengeschakeld 317 blok onder mijn 529 in 2017. Nu in de kast om straks onder de originele 540 te monteren.

Sinds mijn 16e jaar ben ik eigenlijk al bezig met het onderhouden en restaureren van Zundapp bromfietsen. Nu wij een ruimere werkplaats hebben is er ook aan de bromfietsen gedacht en is er ruimte gemaakt met een brug en een aparte werkbank voor de motorblokken. Ook is er geïnvesteerd in speciaal gereedschap. Dit werkt prettiger en zorgt voor een hoogwaardigere reparatie.

Zo kunnen wij het motorblok ultrasoon reinigen en de carters eventueel stralen voor een nieuwe look. Er is een oven om alle delen voor te verwarmen om netjes de lagers te kunnen plaatsen. En wij beschikken over meet apparatuur om netjes de assen te kunnen meten.

Ook voor advies of uw Zundapp te laten afstellen kunt u terecht.

Voor motor revisie of regulier onderhoud kunt u bij mij terecht. Ook zijn er onderdelen op voorraad om zelf te sleutelen natuurlijk.

Uit de hand gelopen hobby, grasbaanracen.

Om de eer van het merk hoog te houden in de wedstrijdsport ben ik sinds een paar jaar vaste deelnemer bij het Classic grasbaanteam. Hier wordt gereden met materiaal tot 1983.

Ik rij met de crosser die ik in 1982 van mijn ouders kreeg, een Aspes CRC50 uit 1978. Deze heb ik 5 jaar geleden als wrak zonder motorblok terug gekocht.

Natuurlijk moest er een Zundapp motorblok onder en na flink wat test en tunewerk staat er een mooie snelle crosser waarmee ik veel plezier beleef. Ik ben een van de weinigen met een Zundapp, het zijn meestal Kreidler, Sachs of een italiaans merk, dat maakt het voor mij extra leuk.

Voor de liefhebber, de specs van mijn crosser,

  • 50cc cilinder, speciaal bewerkt.
  • Losse binnenkop met uitgeliterde verbrandingskamer met squishrand.
  • 24mm carburateur.
  • 6 versnellingsbak.
  • digitale binnenrotor ontsteking met curve.
  • recht vertande koppeling.

Kijk ook op de Kliffen Facebook pagina.

De eerste wedstrijd was meteen goed.

En natuurlijk is het werken met dit materiaal ook leerzaam zodat we deze kennis ook weer gebruiken om voor de klanten een beter motorblok te maken.